مراقبت از پوست و مو

چگونه موهای کاشته شده را تقویت کنیم؟

مراقبت بعد از کاشت مو

اهمیت مراقبت بعد از کاشت مو

در این چند وقت اخیر عمل کاشت مو بسیار متداول و زیاد شده است. این عمل یکی از روش های پرطرفدار است که به درمان کم پشتی و ریزش مو می‌پردازد. کاشت مو در واقع به عنوان روشی است برای بازگرداندن موهایی که در اثر ریزش، رشد مجدد نداشته و یا کلا در سر مو رشد نکرده است. البته باید گفت که بعد از عمل کاشت مو، مراقبت از آن بسیار مهم است. زیرا فرآیند بهبود مو کمی طولانی است و مراقبت از آن با دقت انجام شود و اگر این مراقبت ها به درستی انجام نشود، باعث شده که پوست کف سر ملتهب شود و از طرفی باکتری و عفونت بروز پیدا کند. داشتن تغذیه سالم، شستشو صحیح، اجتناب از استرس و نحوه خوابیدن از مراقبت های ذکر شده می‌باشد. توجه داشته باشید که شستشو صحیح فقط با لوسیون و شامپو مخصوص موهای کاشته شده امکان پذیر است.  با مراقبت درست از موهای کاشته شده خود، فرایند رشد مو تسریع پیدا کرده و تار های مو با کیفیت بیشتری تقویت می‌شود.

مراقبت بعد از کاشت مو

بهترین شامپو بعد از کاشت مو

انتخاب شامپو مناسب کاشت مو تاثیر بسزایی در ماندگاری مو دارد. فرمولاسیون اختصاصی شامپو موهای کاشته شده به گونه‌ای است که به وضعیت پوست سر را بهبود می‌بخشد. یعنی اجازه نداده که آلودگی به پوست سر نفوذ کند یا در محل پیوند عفونت و باکتری بروز پیدا کند. اثر ضدالتهابی و رفع قرمزی از باید های شامپو موهای کاشته شده می‌باشد. از سوی دیگر مواد مغذی که در این شامپو ها وجود دارد به فولیکول های مو نفوذ کرده و به نوعی می‌توان گفت که به رشد مو کمک بسیاری می‌کند. شامپو مناسب موهای کاشته شده برند ژاک آندرل از پرفروش ترین و مناسب ترین شامپو مناسب این عمل می‌باشد.

روش های مراقبت بعد از کاشت مو

کاشت مو در کنار سادگی مراقبت های خاص خود را دارد. در واقع می‌توان گفت که با مراقبت درست می‌توانید به نتایج دلخواه خود برسید. در غیر این صورت ممکن است در محل کاشت مو خارش، عفونت، التهاب، قرمزی و تورم بروز پیدا کند. به همین دلیل است که رعایت امور مراقبت از مو بسیار مهم می‌باشد. تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی، عصبی نبودن، خواب کافی، مراقبت از پوست سر، استفاده نکردن از لوازم حرارتی مثل سشوار و نحوه درست خوابیدن از روش های مراقبت مو بعد از عمل کاشت مو می‌باشد. توجه داشته باشید که در دوران نقاهت به طور مستقیم زیر نور خورشید قرار نگیرید و در موقعیت هایی که گرد و غبار می‌باشد دوری کنید. زیرا باعث شده که پوست سر شما دچار آفتاب سوختگی شود. تا 3 روز هم از استحمام پرهیز کنید و از مصرف الکل، سیگار و قلیان خودداری کنید. بعد از 3 روز هم اگر خواستید استحمام کنید با آب خیلی داغ و خیلی سرد نشویید.

تغذیه سالم

از مهم ترین موارد، داشتن تغذیه سالم است. تغذیه ای که شما دارید باید سرشار از ویتامین های B ، A و E باشد. زیرا تغذیه درست ارتباط مستقیمی با فولیکول های مو دارد. موادی که حاوی عناصر مواد معدنی، ویتامین و آهن باشد موجب تقویت تارهای مو فرد می‌شود. زیرا مصرف غذاهای چرب، خیلی شیرین، فست فود، یبوست آور و نوشیدن کافئین مثل قهوه تاثیر بدی روی مو دارد. به عنوان مثال مصرف نان جو به علت داشتن فیبر زیاد رشد موهای مصرف کنندگان را افزایش خواهد داد. یا مواد غذایی مثل تخم مرغ و تن ماهی با داشتن پروتئین های فراوان موجب تقویت تار های مو و رشد آن می‌شود. همچنین فست فود به علت داشتن چربی، نمک و قند بیش از حد باعث افزایش چربی و ترشح هورمون های غیر طبیعی در بدن می‌شود. در نهایت فرد را به ریزش مو دچار می‌کند. استفاده بیش از حد کافئین باعث شده که سطح هورمون های استرسی افزایش پیدا کند. این عارضه موجب شده که مو شکسته و ضعیف شود.

مراقبت بعد از کاشت مو

نوشیدن آب کافی

خشکی آب بدن بر تمام اعضاء تاثیر دارد. نوشیدن آب کافی موجب شده مو حالت ابریشمی دست پیدا کند. با کمبود آب، خشکی و ضعیفی مو را در پی دارد. به عبارتی می‌شود گفت که مو آسیب پذیر و شکننده شود. با مصرف 8 لیوان آب به صورت روزانه باعث شده که خون رقیق تر شود و جریان خون در بدن بهبود پیدا کند. افزایش خون رسانی به فولیکول های مو، رشد و تقویت موی سر را به دنبال دارد.

داشتن آرامش و خواب کافی

سلول های فولیکول مو تمام پروتئین، اکسیژن، ویتامین را جذب کرده و با رساندن به پیاز مو، باعث افزایش سلامت مو می‌شود. زمانی که فشار عصبی و استرس بر فرد وارد شود این سلول ها تنگ شده و مسدود می‌شوند. در نهایت مواد موثره به پیاز مو نرسیده و مشکل ریزش ظاهر می‌شود. حال فکر کنید که این مشکل در دوره نقاهت کاشت مو صورت گیرد. باعث شده که فرد توقعی که از موهای خود داشته را جواب نگیرد. به همین علت است که در چند روز اول کاشت مو بهتر است استراحت کافی را داشته باشید. همچنین طبق مطالعات انجام شده ریزش مو با کم خوابی ارتباط مستقیمی باهم دارند. البته فقط ریزش مو نیست بلکه کم پشتی مو، حالت کدری مو و نازکی آن مواردی از این قبیل است.

مراقبت از پوست سر

فولیکول های کاشته شده نیاز به مراقبت اساسی دارد تا رشد خود را دوباره بتوانند شروع کنند. به دلیل این که فولیکول های مو از بانک مو به سر پیوند می‌خورد، پوست سر بسیار حساس می‌شود. مصرف دارو به تقویت فولیکول های مو شما کمک میکند. ممکن است بعد از عمل به خارش پوست سر مبتلا شوید. سعی کنید که از خاراندن جلوگیری کنید و تا 72 ساعت به پوست سر دست نزنید. همچنین دلمه هایی که روی پوست سر ظاهر میشود را دست کاری نکنید.

استفاده نکردن از لوازم حرارتی

پوست سر بعد از عمل به دلیل پیوندی که از بانک مو خورده بسیار حساس می‌باشد. به همین علت تمام مواردی که فولیکول های مو و پوست سر را آسیب می‌زند، نباید انجام داد. مصرف سشوار، اتومو و بابلیس نمونه‌ای از این موارد است. حرارتی که این وسایل به مو می‌زند باعث شده که ساقه های مو آسیب ببیند و دچار شکستگی شود. طبق بررسی های انجام شده تا 6 الی 4 هفته بعد از عمل نباید دست به این چنین اقداماتی زد.

نحوه درست خوابیدن

بعد از عمل کاشت مو، حالت خوابیدن به طوری باید باشد که فشاری به سر وارد نشود. بهترین حالت خوابیدن به پهلو یا به پشت است. به طوری که سر حتماً بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد. این حالت باعث شده که تورم ایجاد نشود. یعنی با زاویه 45 درجه دراز بکشید. تا چند روز بعد از عمل زیر سر را با چند بالشت بلند نگه دارید. این کار باعث شده که جریان خون به در محل کاشت مو افزایش یابد و رشد مو بهتر انجام گیرد.

مراقبت بعد از کاشت مو

اولین شستشو بعد از کاشت مو

مراقبت بعد از کاشت مو

ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. به طور معمول اکثر افرا بعد از 4 الی 3 روز از شامپو مناسب موهای کاشته شده استفاده می‎کنند. برای شستشو موهای کاشته شده، آب گرم بهترین گزینه برای شستشو است. زیرا آب خیلی داغ موجب شده که پوست سر خارش و التهاب را به دنبال داشته باشد و همچنین آب خیلی سرد موجب تنگ شدن عروق پوست سر می‌شود.  شامپو را اول کف دست خود رفته تا کف کند (شامپو را مستقیم روی مو نریزید). به آرامی شامپو مورد نظر را به صورت آهسته روی سر خود مالش دهید. در حین شستشو بهتر است با نوک انگشت برای ماساژ دادن شامپو استفاده کنید. زیرا با شستشو سر با ناخن باعث شده که موهای کاشته شده آسیب ببیند. بعد از شستشو مو، برای نم گیری و آب کشی از دستمال نرم و تمیز استفاده کنید. مصرف لوازم حرارتی مثل سشوار در اوایل دوره نقاهت کاشت مو اصلاً مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *