مراقبت از پوست و مو

سلولیت چیست؛ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

سلولیت چیست؛ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

سلولیت چیست؟

در طی تغییراتی، برآمدگی و فرورفتگی های روی پوست مشاهده می‌شود که ظاهر پوست را به هم می‌زند و موجب شده نتواند پوششی که دوست دارد، داشته باشند. این عارضه بی ضرر بوده ولی موجب تضعیف روحیه فرد می‌شود. موضوع مقاله امروز سلولیت می‌باشد که به پوست پرتقالی معروف است. به طور دقیق تر سلولیت به مجموعه چربی گفته می‌شود که در لایه هیپودرم انباشته می‌شود. این اجتماع چربی به بافت زیر پوست فشار آورده و موجب شده پوست حالت یکدستی قبل را نداشته باشد. سلولیت بیشتر در ران، پشت ران، باسن و حتی شکم ظاهر می‌شود. نکته قابل توجه این است که هورمون بانوان در بازده بلوغ، دوران یائسگی، قاعدگی و مصرف قرص های ضد بارداری در ماه های اول تغییر پیدا می کند درصد ابتلا بانوان به سلولیت نسبت به آقایان بیشتر است. از آن جا که پوست مردان نسبت به پوست بانوان ضخیم تر بوده سلولیت کمتر مشاهده می شود. در این مقاله به بررسی سلولیت، علت ایجاد و بقیه موارد می پردازیم

علت ایجاد سلولیت

عوامل مختلفی هستند که می تواند منجر به بروز سلولیت شود. علت ایجاد آن ها ممکن است از تغییرات هورمونی تا وراثت مختلف باشد. یا به عبارت دیگر عواملی هستند که در ایجاد سلولیت قابل کنترل هستند و یا  غیر قابل کنترل می‌باشند. یکی از علت های اصلی که قابل کنترل برای کاهش سلولیت می‌باشد لاغری است. چرا که اضافه وزن یکی از اصلی ترین دلایل بروز چربی در لایه پوست می‌باشد. با مصرف بی رویه غذا، چربی در نقاط مختلف پوست انباشته می‌شود که منجر به بروز سلولیت می‌شود. از سوی دیگر عواملی هستند که فرد نمی‌تواند آن ها را برای کاهش سلولیت کنترل کند و انتسابی محسوب می‌شود. ژنتیک، سن، هورمون و ساختار پوست نمونه ای از موارد ذکر شده می‌باشد. اگر از نظر هورمونی به شما بگوییم، با افزایش سطح استروژن در بازده دوران بلوغ، سلولیت ایجاد می‌شود. از نظر جنسیتی نیز بانوان در دوران یائسگی، سطح استروژن بانوان کاهش می‌یابد. این عملکرد سرعت جریان خون به بافت های همبند زیر پوست را کند تر می‌کند. یکی از تاثیر گذار ترین عواملی که باعث ایجاد سلولیت می شود وراثت است که اشاره کرده‌ایم. مصرف دارو ضد بارداری، فشار عصبی، کمبود پروتئین، مصرف قند و عدم تعادل در غذا خوردن از دیگر اموری هستند که باعث شده سلولیت در پوست ایجاد شود. افزایش سن از دیگر عوامل ایجاد شده سلولیت است چرا که با افزایش سن خاصیت ارتجاعی پوست از بین رفته و سلولیت بیشتر آشکار میشود. با توجه به این که در مطالب بالا سلولیت را تعریف کردیم و چه عواملی باعث ایجاد سلولیت می‌شود را برای شما گفتیم حال در ادامه به اموری می‌پردازیم که سلولیت چگونه کاهش می‌یابد.

سلولیت چیست؛ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

تفاوت میان چاقی با سلولیت

در دیدگاه اول چاقی و سلولیت شبیه به هم می‌آید. با این که در مطالب بالا اشاره کردیم چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل ایجاد سلولیت است در ادامه مطالب تفاوت بین چاقی و سلولیت پرداخته ایم. چاقی در اثر پرخوردی و تغذیه ناسالم به وجود آمده و هیچ ارتباطی با تغییرات هورمونی ندارد. ولی سلولیت تاثیر مستقیم با هورمون استروژن دارد و در اثر فشار روحی ایجاد می‌شود. چاقی در شکم ذخیره شده ولی سلولیت بر روی ران و باسن ظاهر بروز پیدا می‌کند. چاقی با مصرف نمک ارتباط مستقیمی نداشته ولی سلولیت با کاهش نمک موثر می‌باشد. چاقی محدودیت سنی نداشته  ولی سلولیت در آغاز عادت ماهانه بانوان و افزایش سن تاثیر دارد.

عواملی که خطر ابتلا به سلولیت را افزایش می‌دهد

• افزایش سن

بیشتر افرادی که به سلولیت دچار شده اند در بازه سن میان سالی و بعد از آن قرار دارند. زیرا در اثر افزایش سن، عملکرد کلاژن سازی کاهش می‌یابد و در قبال شل شدگی و افتادگی منعطف تر می شود.

• چاقی و پرخوری بیش از اندازه

مصرف غذا ناسالم،عدم تحرک و ورزش نکردن نمونه مواردی است که فرد را به چاقی مبتلا می کند. در نهایت هرچقدر بافت های چربی در بدن بیشتر باشد، فشار بیشتری بر بافت همبند پوست وارد میکند. این عارضه نیز درصد احتمال فرد را به سلولیت افزایش می دهد که در طی مدتی به راحتی روی پوست قابل مشاهده می‌باشد. اینجاست که فرد تصمیم به ورزش می‌گیرد یا صرف نظر می‌کند و مشکلی با سلولیت ندارد.

• مصرف غذا های نادرست و ناسالم

غذا های نادرست شامل غذا های سرخ شده با روغن فراوان، انواع سس، انواع نوشیدنی های گاز دار، تنقلاتی از قبیل چیپس، نمونه مواردی هستند که عارضه سلولیت را به پوست نزدیکتر می کند.

• مصرف سیگار به صورت مستمر

سیگار به دلیل نیکوتین که دارد یک منقبض کننده محسوب می شود. یعنی عملکرد اکسیژن رسانی به پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه کلاژن سازی انجام نخواهد گرفت و لایه پوست نازک و شل می‌شود. همچنین دود سیگار با رادیکال های آزاد خود، زمانی که روی پوست بنشیند ظاهر سلولیت را بسیار بد جلوه می دهد.

• نشستن طولانی مدت در طول روز

اگر جزء افرادی هستید که در طول روز تحرکی ندارید یعنی شغل کارمندی دارید و خانم خانه دار هستید، سلولیت به سراغ شما می‌آید. چرا که جریان خون در بدن یکدست نمی‌باشد و از سوی دیگر موجب افزایش تجمع چربی می‌شود. از سوی دیگر با نشستن طولانی مدت سیستم لنفاوی کاسته شده و با انبساط سلول های چربی و مواد اضافی در زیر پوست تجمع می‌یابند. به عبارت دیگر سلولیت بروز پید می‌کند.

عواملی که سلولیت را کنترل می‌کند

سلولیت یک بیماری بدون ضرر است که درمان قطعی برای حذف آن ندارد. با این حال می‌توان آن را کنترل و مهار نمود. برای پیشگیری و کنترل سلولیت باید در طول روز چند اقدام کوچک و ساده انجام داد. در موارد زیر به چند مورد از این امور پرداخته ایم و چند تا از موارد را برای شما خوانندگان توضیح داده ایم که به شرح زیر است.

• نوشیدن آب کافی

آب یکی از نوشیدنی هایی است که بدن از هیدراته کرده و تمامی سموم را از بین می‌برد. بدین صورت که با آبرسانی تمامی چربی هایی که در لایه اپیدرم پوست وجود دارد را تا حد ممکن رفع می‌نماید. (سلولیت را به کمترین حد ممکن می‌رساند). با مصرف روزانه 8 لیوان آب علاوه بر این که بر درخشش پوست کمک می کند، در یکدستی پوست نیز تاثیر ممتازی دارد.

• ماساژ پوستی

روزانه با ماساژ دادن نواحی که به سلولیت پوست دچاره شده ایم می‌توانیم این عارضه را کاهش دهیم. در طی ماساژ دادن گردش خون افزایش پیدا کرده و با بهبود متابولیسم ناهمواری های پوست کاهش می‌یابد و موجب یکدستی پوست خواهد شد. می‌توانید از کرم هایی که حاوی رتینول و کافئین می‌باشند استفاده کنید تا بهتر نتیجه بگیرید

• ورزش منظم و مداوم

از آن جا که ورزش سوخت و ساز بدن را بالا می‎‌برد، در نتیجه می تواند در کاهش سلولیت موثر واقع شود. حال منظور ما ورزش های سخت نیست شما می توانید با ورزش های هوازی، پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، رقصیدن و شنا کردن از ترویج سلولیت در بدن خود جلوگیری کنید.

درمان سلولیت

سلولیت درمان قطعی نداشته ولی با طی اقداماتی می توان ترویج آن را متوقف نمود. وزش از مواردی است که نه تنها چربی های بدن را می‌سوزاند بلکه گردش خون را بهبود می‌دهد. البته فراموش نکنید که ماساژ هم عملکرد گردش خون را بهبود می‌بخشد. این 2 کار باعث شده که سلولیت کاهش یابد و حتی از بروز آن جلوگیری می‌کند. عدم استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) از مواردی است که پوست پرتقالی شما را کاهش می‌دهد. زیرا همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم نیکوتین سیگار یک منقبض کننده عروق محسوب میشود که باعث شده اکسیژن رسانی به پوست کاهش یابد. و در طی تغییراتی ظاهر پوست را از یکدستی تغییر داده و به سلولیت نزدیک تر می‌کند. همچنین خواب کافی، ورزش منظم، عدم مصرف دخانیات و الکل، نوشیدن آب کافی، پرهیز از نشستن طولانی مدت، تغذیه سالم از مواردی هستند که سلولیت پوست را کاهش می‌دهد.

سلولیت چیست؛ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

درجه بندی سلولیت

از آن جا که مقیاسی نسبت به شدت سلولیت در نظر گرفته شده توانستند به 4 دسته درجه بندی کنند که شامل موارد زیر است.

سلولیت درجه 0: بدون فرورفتگی در هنگام فشار دادن

سلولیت با درجه 0 که خفیف است، با چشم مشاهده نمی شود. یعنی در اثر فشرده شدن با دست به چشم دیده نشده و تنها در ساختار لایه درم پوست تغییراتی ایجاد می شود.

سلولیت درجه 1: به همراه فرورفتگی در هنگام فشار دادن

سلولیت درجه 1 خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست را کاهش داده. مثل سلولیت درجه 0 قابل مشاهده نیست و فقط در هنگام نیشگون مشخص شده که شبیه پوست پرتقال است

سلولیت درجه 2: فرورفتگی قابل مشاهده فقط در هنگام ایستادن

سلولیت درجه 2 زمانی که فرد ایستاده باشد قابل تشخیص است. یعنی توده های چربی و برجستگی های پوست در هنگام دراز کشیدن محو می شود و قابل مشاهده نیست. به نوعی ظاهر سلولیت درجه 2 شباهتی به پنیر کوتاژ دارد.

سلولیت درجه 3: فرورفتگی قابل مشاهده در همه شرایط (ایستادن و دراز کشیدن)

شدید ترین درجه سلولیت، درجه 3 است که در آن فرورفتگی و برجستگی کامل مشاهده شده. این درجه سلولیت از نظر روحی بسیار تاثیر گذار است و اعتماد به نفس فرد را برای پوشیدن لباس دلخواه کاهش می‌دهد. چرا که این دسته باعث افتادگی شدید پوست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *