مراقبت از پوست و مو

دلیل اصلی ریزش مو در پاییز + راه حل

ریزش مو در پاییز

هر شخصی چه بانوان و چه آقایان روزانه به ریزش مو حدود 50 تا 100 تار مو دچار می شوند. این عارضه یک مشکل طبیعی است که برای همه پیش می آید. با این تفاوت که در اثر عوامل مختلفی صورت می گیرد. منظور از عوامل مختلف تغییرات هورمونی، تغییرات فصلی و آب و هوایی، استرس، فشار عصبی، بارداری، عوارض دارو های خاص و… به وجود آید. همان طور که پاییز در چشم به هم زدن سریع می رسد ما در این مقاله ریزش مو با شروع پاییز را به بررسی پرداخته ایم تا بتوانیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

ریزش مو در پاییز و ریزش فصلی

مشکلات آلرژی، مشکلات پوستی و ریزش مو در فصل پاییز بروز پیدا می کنند. چند نظریه وجود داشته که به این موضوع پی برد با این حال ثابت نشده. اگر بخواهیم با یک مثال به موضوع مورد نظر بپردازیم مو را در شروع پاییز مثل برگ درختان تصور کنید. یعنی مو مثل برگ چرخه تکاملی رشد را طی می کند و در واقع موهای مرده را از ریشه حذف می کند که در تیتر بعدی چرخه رشد مو را به بررسی پرداخته ایم. از آن جا که از اواخر فصل تابستان هوا از گرمی به سردی رفته عارضه ریزش مو پیدا می شود. یعنی فاز تلوژن مو افزایش می یابد. این اتفاق به دلیل عدم رسیدن نور کافی از خورشید و در نتیجه کمبود ویتامین دی می باشد. بدین صورت، هورمون هایی که از دریافت ویتامین دی بر رشد مو تاثیر داشته اند کمتر از قبل می شود. ریزش مو در فصل پاییز به صورت موقتی بوده و تا زمانی که پوست سر و مو با شرایط آب و هوا سازگار شود این ریزش باقی می ماند. همچنین ممکن است ریزش مو تا اوایل زمستان طول بکشد.

چرخه رشد مو

رشد مو با گذراندن 3 مرحله انجام می شود. این 3 مرحله شامل فاز آناژن، کاتاژن و تلوژن است که به شرح زیر می باشد.

آناژن: ابتدایی ترین بخش در چرخه مو فاز آناژن است. این فاز در رشد فعال مو اثر گذار است که حدود 2 الی 7 سال طول می کشد. همچنین پیاز مو با دریافت مواد مغذی و انتقال آن به مو در این مرحله انجام می گیرد.

کاتاژن: مرحله توقف رشد مو می باشد بدین صورت که مو آماده انتقال مو به مرحله بعد یعنی کاتاژن است. در این مرحله فولیکول های مو کوچک شده و 2 الی 3 هفته طول می کشد.

تلوژن: آخرین مرحله چرخه رشد مو تلوژن می باشد. در این مرحله مو های جدید موهای قدیمی و به عبارتی مرده را کنار زده و جایگزین آن ها می شود.  حدود 2 الی 3 ماه طول کشیده تا چرخه رشد مو دوباره فعال شود.

ریز موی فصلی را چگونه کاهش دهیم

  • رژیم غذایی سالم

طبق مطالعات انجام شده رژیم غذایی سالم که حاوی پروتئین، روی، آهن و ویتامین های E,A و C باشد. این مواد مغذی در رشد مو تاثیر مستقیمی دارد. به طوری که با مصرف گوشت گوسفند، گوشت گاو، ماهی، تخم مرغ، آجیل و مرغ پروتئین های مو تامین می شود. همچنین ویتامین آ با داشتن رتینوئید ها به رشد مو کمک بسیاری می کند. می توانید ویتامین آ را از طریق دریافت منابع غذایی مثل اسفناج، سیب زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، فلفل قرمز و شیرین تامین کنید.

  • مصرف مولتی ویتامین برای کاهش ریزش مو

استفاده از مولتی ویتامین هایی که حاوی آهن، سلنیوم، ویتامین های  A,C,B و D ، فلز و روی در فرآیند رشد مو نقش ممتازی دارد. این ویتامین ها به شکل قرص جوشان و قرص کپسولی در داروخانه ها پیدا می شود. برای اثر گذاری بهتر جهت رشد مو می توانید از شامپو ضد ریزش، لوسیون ضد ریزش، سرم تقویت کننده استفاده نمایید تا از موهای خود رضایت کافی داشته باشید.

  • استفاده کمتر از سشوار

استفاده بیش از حد سشوار برای خشک کردن مو بدون استفاده از ماسک و سرم باعث شده مو الکتریسیته شود و قابلیت شکنندگی را به خود بگیرد. از آنجایی که فولیکول های مو با باد سشوار داغ آسیب پذیر می شود باعث شده شادابی مو از بین رفته و عوارض خود را به دنبال دارد. در نتیجه حتماً قبل سشوار از ماسک مو خارج حمام و سرم مراقبت مو استفاده کنید.

چگونه از مو در فصل پاییز مراقبت کنیم؟

  • شستشو منظم مو

از آنجایی که شوره سر بیشتر در فصل پاییز به دلیل سردی هوا و خشکی پوست سر اتفاق می افتد نباید از شستشو منظم مو غافل شد. شستن روتین منظم مو باعث شده پوست سر و ساقه های مو در قبال آلودگی و عوامل مخرب محیطی در امان بماند. البته توجه داشته باشید که در هنگام خرید شامپو، ماسک مو، سرم مو جنس موهای خود را در نظر بگیرید.

  • چرب نمودن مو

روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و روغن خردل سفید از روغن هایی هستند که در نرمی و لطافت مو تاثیر بسزایی دارند.  با ماساژ دادن مو به کمک روغن های طبیعی از دهیدراته شدن مو می توانید جلوگیری کنید. انجام این کار باید قبل از شستن مو ها انجام شود.

  • کوتاه کردن مو

در هربار رشد مو،ریشه مو نسبت به نوک مو،ضخیم تر می شود،از طرفی کوتاه کردن نه تنها در رفع ریزش مو کمک بسیاری می کند بلکه موجب ضخیم تر شدن ساقه مو خواهد شد. در فصل های سردی مثل پاییز ساقه های مو نازک شده و باعث ایجاد موخوره می شود. بنابر این حتما هر چند وقت یکبار خصوصاً در فصل پاییز موها را به اندازه 30 سانت کوتاه نمایید و همچنین از برس های چوبی استفاده نمایید

  • ماساژ دادن پوست سر

در فصل پاییز همیشه در هنگام بیرون رفتن موهای خود را با کلاه یا شال بپوشانید. چرا که پوست سر ناگهانی سرد شده که به نوبه خود در ریزش تاثیر دارد. در نتیجه ماساژ پوست سر را فراموش نکنید. این کار راحت با نوک انگشت ها می توان انجام داد فقط احتیاط کنید که ناخن ها پوست سر را خراش ندهد. حداکثر زمان این کار حدود 8 دقیقه می باشد و از طرفی گردش خون پوست شما را افزایش می دهد. این عملکرد نیز باعث تقویت و استحکام فولیکول های مو خواهد شد.

  • نبستن مو به شکل دم اسبی برای بانوان

بستن این مدل مو بیشتر در فصل تابستان کاربرد دارد. زیرا با بستن کش مو پوست سر و فولیکول مو آسیب می بیند. این آسیب دیدگی ریزش مو را با سفت بستن مو در پی دارد. حال فکر کنید که اگر در 4 فصل مو دم اسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *