مراقبت از پوست و مو

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو + روش های مراقبت

آلودگی هوا

همیشه و همه جا در شهرهای بزرگ ممکن است آلودگی هوا باشد، که یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. زیرا در اثر آلودگی هوا لایه ازن نازک و تخریب می‌شود و عوارض خود را بر جا خواهد گذاشت. سوخت زیاد از حد عامل ایجاد آلودگی هواست که با نفوذ عمقی در ریه ها باعث بروز بیماری‌های تنفسی می شود. به عبارت دیگر این ذرات معلق که در هوا افزایش می‌یابند، در سیستم تنفسی عوارض خود را خواهد گذاشت. عفونت تنفسی، سرطان ریه و بیماری های قلبی مواردی از این قبیل می‌باشد. در این مقاله ما اثرات زیان بار آلودگی را بر پوست و مو و مراقبت از آن را برای شما اشاره کرده‌ایم.

آلودگی هوا

روش های مراقبت از پوست در هوای آلوده

در طول زمان آلودگی هوا ناحیه پوست صورت و مو بیشتر در معرض خطر هستند. چرا که باعث بروز بیماری های پوستی از جمله ملاسما، پیری زودرس پوست، پسوریازیس و حتی سرطان پوست می شود. در حیطه مو هم ریزش، شکنندگی و ضعیفی را در پی دارد. روش هایی ساده و ضروری برای کنترل و مراقبت از پوست در نظر گرفته شده از جمله:

شستشو روزانه صورت

با روزی 2 بار شستشو صورت می‌توانید پوستتان را از هرگونه آلودگی و چربی پاک کنید. البته منظور ما شستشو تنها با آب نیست بلکه با شوینده های صورت است. یعنی به همراه مصرف فوم یا ژل پوست را از هر چربی و آلودگی پاک کنیم. این عملکرد علاوه بر نرمی پوست، رطوبت را نیز هدیه می‌دهد.

آلودگی هوا

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

کرم ضدآفتاب یکی از روتین های ضروری و مهم است که به صورت روزانه باید مصرف شود. این کرم ها با ساختار خود به نرمی و درخشانی پوست کمک می‌کند. همچنین با اثر آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد، به عنوان لایه محافظتی روی سطح پوست عمل می‌کند. علاوه بر این اجازه ورود آلودگی به پوست را نمی‌دهد.

استفاده از یک پاک کننده مناسب

از آنجایی که هوای آلوده pH پوست را بر هم می‌زند، انتخاب یک پاک کننده مناسب می‌تواند درخشانی پوست را به شما برگرداند. این آلودگی و ناخالصی ها زمانی که به پوست برسد مانع از برخورد اکسیژن به سطح پوست می‌شود که در نهایت کدری، تیرگی و بروز لک های تیره نتیجه این عواقب است. انتخاب یک پاک کننده مناسب جنس پوست خود باعث حفظ رطوبت پوست شده و با از بین بردن ناخالصی های روی پوست، مانع تجمع باکتری و آلودگی می‌شود.

آلودگی هوا

نوشیدن آب کافی

آب به عنوان سم زدایی عمل می کند. جذب مواد مغذی با مصرف آب کافی انجام می‌شود. مصرف روزانه 8 لیوان آب پوست را آبرسانی کرده و با رشد سلول های پوستی و افزایش گردش خون پوستی نرمی و لطیف را هدیه می‌دهد. همچنین از طرفی نوشیدن آب باعث شستشو دستگاه گوارش شده و در ادامه سمومی که از طریق آلودگی هوا جذب بدن شدند با قابلیت حل شدن در آب از بین می‌روند. با مصرف آب رشد سلول های پوستی و گردش خون افزایش یافته و پوست را نرم و لطیف می کند.

استفاده از مرطوب کننده

زمانی که پوست خشک باشد آلودگی و ناخالصی اجازه ورود به منافذ پوست را پیدا می‌کنند. کرم های مرطوب کننده با اثر نرم کنندگی که دارند، با ایجاد یک لایه جدید روی پوست، مانع ورود آلودگی به سطح پوست می‌شوند. در نتیجه نرمی، لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست را هدیه می‌دهد.

آلودگی هوا

تاثیر تونر بر آلودگی

وظیفه اصلی تونر، مراقبت پوست از طریق پاک کردن آلودگی و سبوم است. همچنین با ایجاد یک لایه محافظتی به مرطوب شدن پوست و کاهش التهاب آن می پردازد. از سوی دیگر با تنظیم کردن pH پوست، درخشانی را تضمین می‌کند.

تاثیر آلودگی بر پوست انسان

همان طور که در بالا اشاره کرده‌ایم، آلودگی هوا موجب سوراخ شدن لایه ازن می شود. این عملکرد کار را برای اشعه مضر خورشید راحت تر می‌کند. یعنی در اثر تماس مستقیم با پوست مشکلاتی را در پی دارد که آفتاب سوختگی و لک مواردی از این قبیل می‌باشد. با بسته شدن منافذ پوست صورت جوش و آکنه روی پوست پدیدار می‌شود. علاوه بر آلودگی هوا در اثر تماس با پوست خاصیت آنتی اکسیدانی را از بین برده و با چسبیدن ذرات به پوست، رادیکال های آزاد وارد عمل شده و چین و چروک را بر پوست ایجاد میکند. دی هیدراته شدن پوست، باز شدن منافذ و کدری پوست از دیگر تاثیرات این عارضه می‌باشد.

روش های مراقبت از مو در هوای آلوده

استفاده از کلاه

به طور کلی پوشاندن سر باعث می‌شود که ذرات معلقی که در هوا موجود است به پوست سر برخورد نکند.

انتخاب درست محصولات حالت دهنده مو

لوازم های زیبایی مو مثل موس، ژل و تافت ناخالصی زیادی را بر روی مو جذب می‌کنند که همین، عامل ضعیفی و شکستگی مو می‌باشد.

آلودگی هوا

آبرسانی مو

این عمل ریزش مو را در اثر آلودگی هوا کمتر می‌کند. زیرا با آبرسانی مو، مانع از خشک شدگی آن می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که پوست سر و ساقه مو خشک شوند، شرایط را برای نفوذ آلودگی به مو مهیا می‌سازند که باعث بروز ریزش در آن می‌شود.

تاثیر آلودگی بر مو

پروتئین پوست که وظیفه رشد مو را دارند در اثر آلودگی هوا مسدود می شود. زمانی که سرب های موجود در هوا به فولیکول مو برخورد کند موجب ریزش آن می‌شود. همچنین با نفوذ به بافت های مو اثر نازکی و ضعیفی را بر مو خواهد گذاشت. در نتیجه مو از خاصیت ارتجاعی به حالت خشک و وز تبدیل می‌کند. از سوی دیگر تقسیم شدن مو به دو قسمت، اصطلاحاً موخوره نیز از دیگر نتایج آلودگی هواست که تارهای مو را شکننده می‌کند.

آلودگی هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *